fredag den 4. oktober 2013

Hæklet pynt til sten.. DIY

Forrige besøg hjemme hos mine forældre havde jeg forestillet mig skulle indeholde en dejlig, lang gåtur ved stranden, med tanke på sangen "Septembers himmel er så blå".. Desværre var septembers himmel ret så grå den weekend, og den lange gåtur ved stranden blev reduceret til en hurtig og effektiv "sten-indsamlingstur".. Gåturen ved stranden havde nemlig et formål mere end bare gåturen i sig selv..

Min søster var på besøg en aften og viste mig i et blad, hvordan nogle sten med noget hæklet halløj omkring kunne bruges til pynt og faktisk blev rigtig fint og sommerhus agtig.. 

Det skulle selvfølgelig prøves, så stenene blev samlet ind med regnen silende ned over os og hjem i tørvejr og i gang med at hækle..

Jeg synes resultaterne er blevet rigtig fine og jeg er vild med ideen.. Jeg har kigget mig omkring på blogland og der er egentlig en del inspiration at finde til forskellige mønstre.. :)

Her kan I se resultaterne af mine forsøg med at peppe stenene lidt op.. :) 

Her er en opskrift man kan bruge og resultatet bliver som I kan se nedenfor..

Jeg har også selv forsøgt mig med mine egne mønstre.. Jeg fik skrevet den ene opskrift ned, men den anden blev desværre ikke noteret.. Her får I min DIY og et billede af resultatet..

Stjernen i midten er lavet efter samme opskrift, som da jeg lavede en stjerne til hårpynt.. Se indlægget her og opskriften finder du her..

Lav 5 km langs stjernens ene tak, så du ender i spidsen af takken. 

*Hækl 8 lm og lav herefter en km i spidsen af stjernens næste tak.* Gentag fra *-* omgangen ud og afslut med en km i første m. 

*Hækl 8 fm om lm buen, lav en lm* gentag fra *-* omgangen ud og afslut med en km i omgangens første maske.

*Hækl 3 lm, spring over en maske og lav en fm i næste maske.* Gentag fra *-* omgangen ud og afslut med en km i første maske. 

Lav 1 km i den første lm i buen, hækl herefter en fm om lm buen og *hækl 3 lm og en fm i den næste lm bue.* Gentag fra *-* omgangen ud..

Gentag den sidste omg det antal gange det er nødvendigt for at dække stenen.
Sy dernæst en snor igennem og stram til på undersiden af stenen...

Og sådan ser det så ud .. :) 


Her er den sidste sten med pynt jeg har lavet.. :)


Sådan ser det ud hjemme hos mig .. :) 

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja lige præcis .. Jeg synes det emmer af sommerhus hygge - og den slags er da næsten ikke til af få nok af .. :)

      Slet
  2. Rigtig, rigtig fine sten ! Jeg får lyst til selv at lave et par stykker :-) Dejligt at blive inspireret - tak

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din dejlige kommentar .. :) Så er det jo bare i gang med hæklenålen.. ;) Rigtig god hæklelyst .. :)

      Slet