onsdag den 13. marts 2013

Pandebånd - DIY




Det ser ud til at vintervejret er her for at blive - lidt endnu i hvert fald. Det giver jo anledning til en masse tid indendørs, med varm the og måske et hækleprojekt. Skal man ud, er det rart at kunne holde varmen - Jeg har forsøgt mig med at hækle pandebånd og her er resultatet. Jeg har haft stor glæde af mit eget og vil derfor gerne dele min opskrift med jer.  Da jeg lavede pandebåndet 100 år før jeg overhovedet var begyndt at tænke på at have en blog, har jeg desværre kun billeder af det færdige resultat og ikke af processen – jeg håber I alligevel kan få noget ud af opskriften.
Hvis I har spørgsmål til opskriften skal I endelig bare spørge :) 



Jeg har brugt hæklenål nummer 3 og har hæklet pandebåndet i uld garn.

Slå 36 luftmasker op
1. række: Lav en stangmaske i den 4. Luftmaske fra nålen (de 3 første luftmasker udgør en stangmaske). Lav en stangmaske i alle luft masker = 34 stangmasker i alt
2.- 52. række: Lav 3 luftmasker, vend arbejdet og fortsæt med 1 stangmaske i alle stangmasker = 34 stangmasker i alt
Fortsæt arbejdet indtil det er langt nok til at nå rundt om dit hoved – jeg har 53 rækker på mit pandebånd.
Klip snoren og hæft enderne – læg pandebåndet dobbelt og sy eller hækl de to ender sammen (lav altså masker gennem 4 lag) så den nu udgør en ring.

Slå 14 luftmasker op.
1. række: Lav en stangmaske i den 4. Luftmaske fra nålen. (de 3 luftmasker i starten gælder igen for en stangmaske) Lav herefter stangmasker i alle luftmasker  = 12 stangmasker
2.-10.  række: Lav 3 luftmasker, vend arbejdet og fortsæt med 1 stangmaske i alle stangmaskerne rækken ud
Klip snoren og hæft enderne

Sy eller hækl nu stykket sammen rundt om pandebåndet, der hvor syningen er, så dette bliver skjult. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar