mandag den 10. februar 2014

Mit første projekt i Tunesisk hækling :)

Jeg har for nyligt fået øjnene op for den slags hækling der hedder Tunesisk hækling eller hakning.. Jeg er blevet lidt bidt af den metode og jeg er helt vild med den struktur det får når man hækler sådan.. :)

Tunesisk hækling adskiller sig bl.a. fra almindelig hækling ved at man ikke vender arbejdet ved hver række, men derimod altid har retsiden ind mod sig selv. Det kan minde lidt om strik, fordi man ved tunesisk hækling også samler masker op på nålen.


Strukturen ved tunesisk hækling er tættere end når man hækler.. 
Jeg bruger Knitpro nåle, hvor man kan skrue en wire på i enden, når man skal hækle noget der er bredere end nålens længde.. :)



Du kan se nogle guides til fremgangsmåden på Tunesisk hækling her:

Drops har en instruktionsvideo. Se den her :)

Og på bloggen Pescno ligger der en billedguide, som du kan se her .. :) Brug evt. lidt tid på at tjekke bloggen ud - den er super skøn og inspirerende.. :)

Mit første projekt med tunesisk hækling er denne pude;



Her kan I se lidt nærbilleder af puden, som forhåbentligt kan give jer et indtryk af, hvordan strukturen i Tunesisk hækling bliver.. :)




Jeg er nu i gang med et tørklæde i tunesisk hækling.. Jeg glæder mig til at få det færdigt og vise det til jer.. :) 


8 kommentarer:

  1. Hvor er den bare fin Sofie! Super flot mønster.
    Er selv i gang med to puder - Mangler bare lige at få dem monteret :)
    Er blevet ret vild med teknikken, så mon ikke jeg snart starter på et nyt projekt.
    Glæder mig til at se dig i næste uge <3

    Knus

    SvarSlet
  2. Tusind tak .. :) Er også helt vild med det, men især pga. stukturen, synes det bliver så fint.. :) Puden og det tørklæde jeg er i gang med bliver i hvert fald heller ikke det sidste jeg skal lave med tunesisk hækling.. :)
    Glæder mig også til at se dig ! <3

    Knus

    SvarSlet
  3. Er selv lige startet på denne teknik. Og elsker den også bare, men hvordan får du du den skarp kant i farve skiftet???

    SvarSlet
  4. Jeg skifter farve ved at trække det nye garn igennem den sidste maske på rækken - så i stedet for at gøre den sidste maske færdig med den oprindelige farve, gør jeg den færdig med den nye farve og påbegynder derefter at samle maskerne op på nålen med den nye farve.. :) Giver den forklaring mening? Ellers kan jeg prøve at tage nogle billeder af det og sende til dig.. :)

    SvarSlet
  5. Til puden her har jeg brugt Peruvian Highland wool (tror nok det var det det hed) købt hos yarnfreak i Aarhus.. :)

    SvarSlet
  6. Hvor mange nøgler brugte du ca. til en side af puden? :-)

    SvarSlet
  7. Jeg må være dig svar skyldig - jeg kan simpelthen ikke huske det .. :)

    SvarSlet