fredag den 6. juni 2014

Hæklet hårelastik.. :) DIY

For nyligt så jeg på facebook, at der var en der efterspurgte en opskrift på en hæklet hårelastik.. Det måtte jeg da prøve, tænkte jeg..

Jeg har hæklet i bomuldsgarn fra Hjertegarn og brugt nål nr. 3. 

Det du skal bruge er:
 En hæklenål nr. 3
ca. 15 g. garn
- og en hårelastik..


1. omgang: Hækl først fm hele vejen rundt om elastikken. Afslut omgangen med en km i første fm.


2. omgang: Hækl. 3 lm + 1 stgm i samme maske. Herefter hækles 2 stgm. i hver fm. omgangen ud. Afslut med en km i 3. lm fra omgangens start. 

Jeg var gået godt i gang med 3. omgang, da jeg kom i tanke om, at jeg da skulle have taget et billede.. Så det nederste på billedet er altså starten på omgang 3.. ;) 


3. omgang: Hækl 3 lm + 2 stgm i samme maske. Herefter hækles 3 stgm i hver maske omgangen ud. Afslut med en km i 3. lm fra omgangens start. 


4. omgang: Hækl 4 lm, spring over en maske og hækl en fm i næste maske. Fortsæt sådan omgangen ud og afslut med en km. Klip og hæft enderne.. 
Og så har du en hjemmehæklet hårelastik.. :)

God fornøjelse.. :) 

8 kommentarer:

  1. Sikken enkel og smart diy! Den skal sikkert prøves.
    Og virkelig spændende og indbydende blog - den skal også læses lidt mere :)

    SvarSlet
  2. Den er vældig enkel ja så det er bare med at komme i gang .. ;) Hehe.
    Tusind tak for din kommentar - og velkommen til.. :) Er selv ivrig læser på din blog.. :)

    SvarSlet
  3. Hej Sofie,
    Hvor er det en virkelig fin hårelastik! Jeg er total nybegynder indenfor hækling og har kun set et par YouTube videoer og prøvet lidt selv. Så mit spørgsmål til dig er: Hvordan hækler du rundt om elastikken?

    Med venlig hilsen Lene

    SvarSlet
  4. Hej Lene. Åh jeg ved ikke lige hvordan jeg kan forklare det. ;) har du styr på fastmaskerne? For så er det jo "bare" at hækle fastmaskerne omkring elastikken. Du kan se på billede nr. 2 hvordan det skal se ud.

    SvarSlet
  5. Det er da en super søde - sådan Scrunchies vil jeg se om jeg også kan lave mig ...

    SvarSlet
    Svar
    1. God idé.. Det er bare med at komme i gang.. ;)

      Slet