fredag den 26. april 2013

Savlesmæk i oldemor ruder - DIY

Kender du det når man pludselig får en lys idé som af en eller anden grund skal føres ud i livet nu og her ?? :) 
Jeg fik sådan en idé sidste fredag aften - jeg var frygtelig træt efter en lang dag med træning tidlig morgen, besøg i vuggestuen (min gamle praktikplads), et par undervisningstimer samt et kort visit til fredagsbar på seminariet.. Min kæreste sad og så fodbold og jeg lå egentlig bare og små sov lidt op af ham på sofaen - fodbold er simpelthen et fantastisk sovemiddel.. ;)  Jeg burde jo i virkeligheden have været gået i seng - men nej... For så var det nemlig jeg fik en idé .. En idé som jeg altså var nødt til lige at få afprøvet her og nu og som resulterede i, at jeg sad oppe og nørklede meget senere end jeg burde .. ;)

Vil gerne dele resultatet at mit nørkle arbejde en sen fredag aften med jer, så her er det;


Det blev til en savlesmæk hæklet af oldemor ruder. Den er hæklet i bomuldsgarn og på nål nr. 3 .. Smækken består af 14 ruder hæklet på følgende måde:

Hækl 4 lm og dan en ring ved at lave en km i første lm

1. omgang: Lav 3 stgm (svarer til 1 stgm)og hækl herefter 2 stgm i ringen. Hækl 2 lm (Disse danner mellemrummet mellem stangmaske grupperne). *Hækl 3 stgm i ringen og herefter 2 lm.* Gentag fra * - * 2 gange mere så der i alt er 4 stangmaske grupper. Afslut omgangen ved at lave en km i 3. lm i starten af omgangen. Klip snoren og træk igennem.


2. omgang: Skift til en ny farve. Start 2. omgang ved at lave 3 luftmasker i et af hjørnehullerne. Hækl 2 stgm, 2 lm og 3 stgm i samme hjørnehul. Fortsæt ved at hækle *2 lm, 3 stgm i næste hjørne efterfulgt af 2 lm og 3 stgm i samme hjørne.* Gentag fra *-* 2 gange mere. Afslut omgangen ved at lave en km i 3 lm fra omgangens start. Klip snoren og træk igennem.

3. omgang: Start omgangen ligesom du startede 2. omgang nemlig ved at lave 3 lm i et af hjørnehullerne efterfulgt af 2 stgm, 2 lm og 3 stgm i samme hjørnehul. Fortsæt med at lave *2 lm og herefter 3 stgm i næste hul. 2 lm efterfulgt af 3 stgm, 2 lm og endnu 3 stgm  i næste hjørnehul*. * Gentag fra *-* 2 gange mere. Lav 2 lm, 3 stgm i næste hul efterfulgt af 2 lm. Afslut omgangen med en km i den 3 lm i begyndelsen af omgagen. Klip snoren og træk igennem.
Hæft alle enderne.

Ruderne er hæklet sammen med kædemasker på rudernes bagside. 


Derefter har jeg hæklet to omgange med fm. En fm i hver stgm og en fm i hver lm (mellemrummene mellem stgm grupperne) 


Den første af de to fm omgange har jeg hæklet i hvid. Jeg har hæklet den, fordi det godt kan komme til at se lidt kluntet ud når man hækler fm i lm (mellemrummene mellem stgm grupperne) og derfor gør jeg det med samme farve som den sidste omgang på ruderne så det ikke bliver synligt. 2. fm omgang har jeg så hæklet i den farve jeg synes skal afslutte smækken - i dette tilfælde den grønne. 
Det er også den sidste omgang jeg hækler snorene til at binde smækken med. Når du kommer til hjørnerne hvor snorene skal hækles, hækler jeg 51 lm og så en fm i den 2. maske fra nålen og en fm i hver lm fremefter. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar