tirsdag den 23. april 2013

Tørklæde - DIY

Det startede sådan her... Men... 

... - Søndag aften blev tørklædet endelig færdigt ! Af en eller anden grund kommer jeg tit til at gå lidt i konkurrence med mig selv når jeg begynder et nyt projekt - sætter gerne en deadline for hvornår jeg vil være færdig med det .. :) Jeg havde deadline for tørklædet her i weekenden og af ren skær stædighed resulterede det i at jeg sad længe oppe søndag aften for at blive færdig med tørklædet .. ;) Jeg er super glad for det færdige resultat og nåede heldigvis i mål med projektet inden sommeren og alt det gode vejr kom .. :) Tørklædet er allerede blevet indviet og jeg er rigtig vild med kvaliteten. Alpaca uld som tørklædet er hæklet i er utrolig let og blødt - super lækkert! :) 

Kunne du tænke dig at lave et lignende tørklæde får du opskriften her;

forkortelser:
lm = luftmasker
fm = fastmasker
stgm = stangmasker
km = kædemasker

Jeg har hæklet med nål nr. 3 og i alpaca uld fra Drops. Jeg har brugt 200 g. af colour 3969 (Den bordeaux røde) og 200 g. af colour 0506 (Den grå) 

Slå 448 lm op

1. række: lav en fm i den 2. lm fra nålen og efterfølgende en fm i alle lm = 447 fm

2. række: lav 3 lm (svarer til 1 stgm), lav herefter 2 stgm i næste fm. *Herefter laver du 1 stgm i de næste 5 stgm, hvorefter du laver en indtagning så 3 masker bliver til 1. Derefter laver du igen 1 stgm i de næste 5 fm og tager herefter 3 masker ud (Lav 3 stgm i samme maske)* Gentag fra *-* og slut med at lave 1 stgm i de næste 5 masker, lav en indtagning så 3 masker bliver til en, lav 1 stgm i de næste 5 masker, lav 2 stgm i den næste maske og herefter en stgm i den 3. lm i begyndelsen af rækken før.

Gentag række 2 i alt 37 gange og skift farve hveranden række. Når jeg skifter farve hækler jeg enderne med ind så de bliver hæftet med det samme.. Så undgår man alt det irriterende hæfte arbejde bagefter. Man kan sagtens gøre det på den måde uden at enderne bliver synlige - resultatet bliver lige så fint ! 

Slut af med at lave en række med fm - 1 fm i hver stgm. jeg har valgt at lave denne fm række fordi jeg synes fm er pænere at afslutte med. Jeg synes de får kanten til at se mere fuldendt og færdig ud.. :)

Jeg har valgt at hækle enderne sammen så tørklædet bliver til et rør. Jeg synes ofte rør er nemmere at sætte pænt. :) Jeg har hæklet enderne sammen med km.

God fornøjelse .. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar